Upprepning/ iterering

Till barnets naturliga talutveckling hör upprepning (iterering). Från så tidigt som 3 års ålder kan barnet börja iterera:

–         Pappa, vet du vet du vet du VAD! Jag jag jag såg när cykeln kom och då då då då då rullade bollen ut på gatan.

Barnet upprepar hela ord i ett mjukt talflöde och utan någon ansträngning.  Många föräldrar oroar sig och tror att barnet har börjat stamma. Tro inte det! Det är ett skede i barnets naturliga talutveckling. Barnet har ännu inte fått så många ord och måste då upprepa upprepa upprepa medan hjärnan letar, letar, letar efter ordet som ska fram. Det är rent av finurligt, för konstigt nog brukar det inte vara någon som avbryter när man upprepar, trots att upprepningen i sig ju är helt ointressant att lyssna på. Hör på våra politiker! De gör likadant. Medan de väntar på att hjärnan ska leverera det rätta ordet/den korrekta formuleringen, upprepar munnen den senast uttalade formuleringen: När det gäller det här det här det här ärendet, ska vi tillsätta tillsätta en en en kommitté som får som får utreda saken.

Stamning är något helt annat. Orden går sönder mitt i. Både den som talar och den som lyssnar kan uppleva frustration och blockering. Det finns egentligen lika många sätt att stamma på som det finns de som stammar och ämnet är så komplicerat – om än intressant, eftersom man kan hjälpa – så det får vänta till ett annat blogginlägg.

Annonser

Om talpedagogen

En blogg om barns tal och språk av Lotta Juhlin, talpedagog, författare och föredragshållare
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s